Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Tak jsme se jí přece dočkali. Rebelie rebelů, která se bůhvíproč jmenuje tak, jak se jmenuje, která se pod tíhou dvou „navolňovacích“ ípíček v jednu chvíli zdála být téměř v nedohlednu, a která má potvrdit všechen ten humbuk, který se okolo překopaného CITRONu od loňského léta děje. Anebo, zkráceně, „Rebelie rebelů“, alba, na které se jen tak nezapomíná.
Je to věru tak a myslím, že je to pro domácího heavymetalového fanouška skvělá zpráva. Po vesměs pozitivních dojmech z obou zmíněných EP („Rebelie Vol. 1“ a „Rebelie Vol. 2“), které vyvolávaly obavy snad jen z toho, zda i na slibované album samotné zbude dostatek svěžího autorského materiálu, dokázali Radim Pařízek a Láďa Křížek, ti dva titáni českého těžkého kovu, že jejich spolupráce je z kategorií těch výjimečných. A tak tu po „Radegastovi“ a částečně i „Vypusťte psy!“ máme v jejich podání další album, které CITRON znovu detailně vykresluje v pozici přijímajících pomyslné (a pokorné) audience v trůnním sále domácí svatyně heavy metalu.
Jakoby onen duch kapely z období natáčení „Radegasta“, jímž se Radim Pařízek zaklínal v rozhovorech k loňskému reunionu, do kapely skutečně vstoupil, lhostejno, že už u toho není ani Jarda Bartoň, Václav Vlasák ani Jindra Kvita. Jakoby se dávná spolupráce z legendárního alba vrátila jako dobří holubi a usedla na roh hojnosti sochy slovanského boha slunce, hojnosti a úrody, aby CITRONu znovu ukázala tu nejsprávnější cestu.
Důsledkem toho je album doslova napěchované skvělým melodickým heavy metalem, nepostrádajícím nic z toho, proč se železo má kout, dokud je žhavé. Po nezbytném „Intru“ to naplno rozvíjí hned titulní „Rebelie Rebelů“, ocelová šleha s řádným odpichem a velitelským tónem, za níž následuje celý zbytek alba, stojící v pozoru v zarovnaném zástupu, připraven předat vám jen to nejlepší, jako na slavnostní vojenské přehlídce. A vskutku, na albu proto nenajdete jediné hudebně slabé místo. Jiskří a bublá adrenalinovými zážitky („Kain a Ábel“, „Jednou“, „V řetězech spoutaní“), klokotá a vibruje pozitivními emocemi, schovanými do pořádné metalové kytary („Píseň ztracených“, „Na křídlech andělů“, „Hodina dvanáctá“) anebo vás prostě a jednoduše baví tím, jak rozvíjí drobný nápad, jenž se zprvu nezdá být ničím zásadním, ale vyroste z něj pravá heavymetalová skladba jako víno („C´mon“, „KarmaGetOn“, „Supi se slétají“ a Tanjina „Má zpověď“). A i když v jednom případě nejde úplně o ten nejsprávnější těžký kov (balada „Schoulená“), má to i tak ten správný tah na bránu, podle kterého jednoduše poznáte, že se dotyčná skladba opravdu povedla.
Obě ústřední postavy to prostě mají v krvi (a obzvlášť Radim Pařízek se znovu ukázal jako pan skladatel), takže těch několik drobných výtek, které by k „Rebelii rebelů“ člověk mohl mít (jakože Láďa Křížek občas ječí asi víc než je zdrávo nebo místy trochu krkolomné texty /„... v chybách pot své slzy roní“/), nechávám stranou jako úlitbu kovovým bohům, kteří tentokráte kapele doopravdy popřáli, a skutečně si spolu s ní užívám. A nejen alba samotného, ale rovněž i faktu, že na něm CITRON potvrdil své výsostné postavení na české hudební scéně, kde opět působí jako nekonečná studnice skvělých nápadů, při kterých člověku nezbývá, než si jen znovu a znovu v duchu opakovat základní metalové desatero a nechat se opájet jeho působivostí v praxi.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.
Low-key scandi thriller o druhém největším vyšetřování v dějinách Švédska má pár dramaturgických botiček, ale svým důrazem na skvělé postavy a trpělivě budovanou atmosféru odhodlaného zoufalství dokáže ve finále trefit na solar. Silná a poctivá minisérie!
Krásno vyšlo včera, na výročie obety Jana Palacha. Ak chcete mať zimomriavky z počúvania slovenského metalu, čo najskôr si dajte tento prvý veľký domáci album tohto roka.
Nelze jimi pohrdat, musíte je milovat! Bezejmenná novinka nepřekvapí ve smyslu žánrových změn, ale přijde mi rafinovanější a propracovanější než kdy předtím. Rozhodně však ne na úkor intenzity a nekompromisního přístupu. Tady vše při starém a dobrém!
Už pár dnů mě trápí teploty, tak se nořím do hojivého babylonského bláta těchto Belgičanů. Ve své drone doomové přísnosti je to krásný, bezmála hřejivý delirický zážitek, který jedním dechem proklíná i povznáší, elegantně tančí i trpí v křečích.